Poles Apart

The international reporting
of climate scepticism

James Painter

REUTERS
INSTITUTE for the

UNIVERSITY OF STUDY o
OXFORD BIeaSINeSYi




Executive Summary

Executive Summary

This is a wide-ranging comparative study about the prevalence of
climate sceptic voices in the print media in six countries: Brazil, China,
France, India, the United Kingdom, and the United States of America.
More than 3,000 articles taken from two newspapers in each of the six
countries were analysed over two separate three-month periods in 2007
and 2009/10. A further 1,900 articles were examined from the eight
other national British newspapers over the same periods to give a more
comprehensive picture of climate scepticism in the UK print media.
The main aims of the study were to track any increase in the amount
of space given to sceptical voices over the two periods and to map
significant differences both between countries and within the print
media of the same country. Because we were also interested in exploring
whether there was a correspondence between the prevalence of sceptical
voices and the political leaning of a newspaper, an example of a left-
leaning and a right-leaning newspaper were selected in most countries.
Before the content analysis, Poles Apart gives an overview of climate
scepticism in different countries, and particularly in the USA, and suggests
that it is predominately an Anglo-Saxon phenomenon. It then surveys past
research on the prevalence of scepticism in the media around the world,
again drawing a distinction between countries like the USA, the UK, and
Australia, where it has often been present in parts of the media, and the
developing world and continental Europe where it has been largely absent.
Poles Apart goes to considerable lengths to describe the large variety of
types of climate-sceptical voices that exist: from those who are sceptical
that the world is warming, to those who are sceptical about the influence
of humans in the warming, to those who are sceptical about the pace
and extent of its impacts, to those who are sceptical about whether
urgent action and government spending are necessary to combat it. The
analysis attempted to separate the different types of sceptical voices,
their background (professional or otherwise), and in which part of a
newspaper they were most likely to appear.
The main findings of the content analysis from the six-country
comparative study are the following.



Poles Apart: The international reporting of climate scepticism

First, the absolute number of articles which included sceptical voices
increased for all but one (Le Monde in France) of the twelve newspapers
over the two periods. However, expressed as a percentage of all the
articles covering climate change or global warming, there were wide
regional variations: strong increases in the case of the UK and US press,
compared to mild increases or falls in Brazil, China, India, and France.

Second, other substantial cross-country differences exist, endorsing
the view that climate scepticism is much more widespread in UK and
US newspapers than in the other four countries.

« In general the UK and the US print media quoted or
mentioned significantly more sceptical voices than the
other four countries. Together they represented more
than 80% of the times such voices were quoted across
all six countries.

Over 40% of the articles where such voices were included
were to be found in the opinion pages and editorials as
compared to the news pages. But the print media in
Brazil, China, India, and France had many fewer such
pieces than those in the UK and the USA.

Politicians represented around a third of all the sceptical
voices quoted or mentioned, compared to the lower
share (about a fifth) of university climate scientists. But
the UK and American newspapers were much more
likely to quote politicians than the newspapers in other
countries. The four Anglo-Saxon newspapers accounted
for 86% of all the times politicians were quoted. France
was the only other country to quote national politicians,
whilst the other three countries either quoted none or
politicians from other countries.

The sceptics who question the role that human factors
play in global warming had a higher incidence in
the print media in Brazil, China, India, and France,
representing nearly 90% of the sceptics quoted or
mentioned. This compared with a figure of around 60%
for the USA and the UK.

Third, there is strong evidence that in the countries where sceptical
voices appear in greater numbers, they are more likely to be found in
right-leaning than left-leaning print media. In Brazil, France, and India,
where few sceptic voices appear, there was little or no difference in the
prevalence of sceptical viewpoints between the two print media chosen.
However, in the case of the Anglophone countries, there does seem to



Executive Summary

be a correspondence between the perspective of a newspaper and the
prevalence of sceptical voices:

« Over the two periods, in percentage terms in the UK,
the left-leaning Guardian/Observer had fewer articles
with sceptical voices than the right-leaning Daily and
Sunday Telegraph (11% compared to 19%), despite the
former’s extensive coverage of ‘Climategate’ In the USA,
the NYT had slightly less than the WSJ (25% compared
to 28%).

However, the distinction is much more marked in the
opinion pieces and editorials. The Telegraphs and WSJ
had considerably more uncontested sceptical opinion
pieces and/or editorials than the Guardian and NYT.
For example, in the second period the Guardian had 11
opinion pieces including sceptical voices, but 9 of them
were essentially dismissive of sceptical views. In contrast,
the Daily/Sunday Telegraph included 24 opinion pieces
of which over half expressed an essentially sceptical
viewpoint. Likewise, over the two periods, in all of the
opinion pieces in the NYT containing sceptical voices,
the author disputed climate scepticism or rejected it. In
contrast, of the 17 opinion pieces found in the W], only
one fitted this category.

The main findings from the study of ten UK national newspapers can be
summarised thus:

o In general, the data suggests a strong correspondence
between the perspective of a newspaper and the prevalence
of sceptical voices within it, particularly on the opinion
pages. By most measures (but not all), the more right-
leaning tend to have more such voices, the left-leaning less.

o Over the two periods, in all ten newspapers there was an
increase both in the absolute numbers of articles with
sceptical voices in them and the percentage of articles
with sceptical voices in them. However, the increase in
the number of voices was most marked for the right-
leaning Express, Mail, and Star. These were also the
three newspapers that in the second period had the
highest percentage figures. The Express had the most at
50% of all its articles quoting or mentioning sceptics,
followed by the Mail (48%) and the Star (39%). This
contrasted with the Mirror at 13%.



Poles Apart: The international reporting of climate scepticism

« Sceptical voices got a considerable airing in opinion
pieces and editorials in all ten newspapers, although
it is clearly more marked in some newspapers than
others. Expressed as a percentage of the total number of
articles mentioning climate change or global warming,
in period 2 the Sun had the highest percentage (more
than half), followed by the Telegraph, the Express, The
Times, and the Mail. All five are right-leaning.

The three more left-leaning newspapers (Guardian,
Independent, and Mirror) had the lowest percentages
of uncontested opinion pieces and editorials quoting
sceptics; between them they had only 10 of the opinion
pieces by sceptical authors of the total of 70 over the two
periods; and they had no editorials quoting sceptical
voices which were left uncontested.

The right-wing Express newspapers in particular stood
out for including sceptical voices: in the second period,
it had the highest percentage of articles which included
sceptical voices, the highest number of sceptical voices
quoted or mentioned in its news reporting (more
than any broadsheet), the highest number of direct
quotes from sceptics, the highest number of editorials
questioning the mainstream consensus, and the highest
number of sceptical opinion pieces of any tabloid.

The Global Warming Policy Foundation (GWPF) has
been particularly successful in getting its views reported
across most of the 10 newspapers. The two most quoted
sceptics by far in the second period were Lord Lawson
and Benny Peiser (more than 80 times between them),
both from the GWPE. This compares with the 13 times
for the most quoted climate-sceptic scientist (Professor
Ian Plimer).

The content analysis did not set out to explain the differences between
countries and within them. However, the wider analysis in the
individual country studies suggests that the presence or absence of
sceptical voices is determined by a complex mix of processes within
newspapers (such as political ideology, journalistic practices, editorial
culture, or the influence of editors and proprietors) and external societal
forces (in particular the presence of sceptical political parties, the power
of sceptical lobbying groups, the public profile of sceptical scientists, a
country’s energy matrix, the presence of web-based scepticism, or even
a country’s direct experience of a changing climate).



Executive Summary

The weight of this study would suggest that, out of this wide range
of factors, the presence of politicians espousing some variation of
climate scepticism, the existence of organised interests that feed
sceptical coverage, and partisan media receptive to this message, all
play a particularly significant role in explaining the greater prevalence
of sceptical voices in the print media of the USA and the UK. In these
two countries climate change has become (to different degrees) more of
a politicised issue, which politically polarised print media pick up on
and reflect. This helps to explain why Brazil, India, France, and other
countries in continental Europe have (to different degrees) a politically
divided print media, but do not have the same prevalence of sceptical
voices.





